Dacă e adevărat că se poate învăţa din
istorie, mai ales din cea recentă, proaspăta apariţie de la Editura Compania
poate fi un material util. E vorba de Aşa
s-a născut omul nou. În România anilor ’50, un volum, masiv alcătuit de Dorin-Liviu Bîtfoi,
care conturează imaginea amplă a unui deceniu de coşmar (1950-1960), cu scurte
incursiuni în perioada preliminară a instaurării regimului comunist şi cum un
epilog (1960-1964) pentru finalul regimului dejist. Pentru cititorul obişnuit
cu manualele de istorie de la noi, în cea mai mare parte acumulări indigeste de
date, nume şi evenimente, cartea e surprinzătoare. Perspectiva lui Dorin-Liviu
Bîtfoi este predominant una la firul ierbii. Pe autor l-a interesat îndeaproape
modul în care evenimentele şi caracteristicile deceniului avut în vedere l-au
afectat pe individ. Am avea de a face cu o istorie a vieţii cotidiene, de o istorie
socială şi economică, dintr-o perspectivă înrudită cu cea a şcolii franceze a Analelor.
Efortul documentar al istoricului este
considerabil, fapt dovedit de imensul aparat al referinţelor (notele bibliografice
aşezate, din fericire, la sfârşit, ocupă numai ele o sută de pagini). S-a
recurs la o varietate extraordinară de surse. Informaţiile sunt luate din surse
de arhivă, volume de sinteză, materiale statistice, presa vremii (o adevărată comoară),
jurnale sau memorii. În această din urmă privinţă, însemnările lui Petre Pandrea,
Alice Voinescu, Emil Dorian, Onisifor Ghibu, Ion Vianu sau Matei Călinescu
(pentru a pomeni o mică parte a memorialiştilor) sunt de un mare ajutor.
Aspectele abordate sunt caleidoscopice, de la viaţa în închisorile comuniste la
comerţul „socialist de stat”, de la cooperativizarea cu de-a sila a
agriculturii la realismul socialist şi distracţiile cotidiene, spectacole, filme,
restaurante sau de la dezastrul economic al economiei subordonate U.R.S.S („sovromurile”)
la... meteorologie (viscolul catastrofal din 1954).
Ceea ce şochează, alături desigur de extrema
brutalitate a represiunii, e incompetenţa extraordinară a conducerii
superioare, care se adaugă în mod sinistru la o birocraţie de-a dreptul
urmuziană. Premierul Petru Groza se plânge la un moment dat că pentru
transferul unui cazan de aburi se cere aprobarea Consiliului de Miniştri.
Stenogramele discuţiilor din forurile supreme ale Partidului consemnează
situaţii de un comic negru:
Într-o
şedinţă din decembrie 1951 a Consiliului de Miniştri, Vasile Luca întreabă,
supărat, cine a avut ideea de a construi o fabrică de pâslari în România
(evident, după model sovietic). [...] Se pare că fabrica de pâslari a reieşit [sic]
din adaptarea unei fabrici de pălării, cu ajutorul tehnicienilor sovietici,
care au venit însă şi cu precizarea foarte utilă că nu e bine ca talpa de
cauciuc să fie vulcanizată pe pâslari, ci, mai bine, odată cu perechea de
pâslari să se dea şi o pereche de galoşi. Apare, aşadar, dilema: inovatorii pâslari
sau tradiţionalii galoşi? Pălăriile au dispărut deja şi sunt condamnate
ideologic... Şi totuşi... conducătorii încep să le ducă dorul. Într-o discuţie
la vârf, tot din 1951, ei se plâng de greutăţile întâmpinate la plasarea
pălăriilor prevăzute ca sarcină de plan. Mai exact: n-au putut fi plasate. Dej:
„Noi ştim să imprimăm populaţiei un anumit gust?” [Vasile] Luca: „Să faceţi
pălării pe care le cere populaţia şi nu hitleriste.” Dej: „Noi eram specialişti
în pălării”. Luca: „Noi puteam exporta pălării.” Pentru a da un semnal
populaţiei, Dej îşi pune pentru prima dată pălărie pe cap în loc de şapcă la 23
August 1956.
Deşi scrie o lucrare cu caracter
ştiinţific, Dorin-Liviu Bîtfoi reuşeşte să îi imprime o anumită literaritate. E
un efect dat în bună parte de lungile enumerări, întinse uneori pe câte o
pagină format mare, dintre care cea a atrocităţilor comise în cazul aşa-zisei „reeducări
a deţinuţilor politici” din penitenciarele vremii e aproape insuportabilă. Autorul
se fereşte de datele seci şi îşi umanizează la tot pasul discursul, cu
reproduceri ale unor anecdote de epocă sau cu evocări de mărci comerciale azi
uitate sau chiar cu amintiri transmise de membri ai propriei familii. Universul
primilor ani ai comunismului (1948-1953) seamănă izbitor de mult cu cel al
Coreei de Nord de azi (aşa cum reuşim s-o întrevedem, cu dificultate, din
puţinele ştiri care ajung la noi). Fluxul şi refluxul succesivelor relaxări şi înăspriri
de regim (relative) şi traumatismele omului de rând, adăugate la tare naţionale
istorice ne ajută, poate, să înţelegem de ce mulţi din compatrioţii noştri de
azi sunt aşa cum sunt. Un singur păcat important i-am găsit acestei adevărate
enciclopedii a comunismului românesc în perioada sa hard: n-are poze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu