N-are rost să mă ascund după deget, sunt
un europocentrist cultural îngust, lecturile mele japoneze de până acum sunt
foarte subţiri şi nici nu m-au marcat în vreun fel anume, dar am avut
curiozitatea să citesc Confesiunile unei
măşti de Yukio Mishima (Humanitas, 2011). O fi fost de vină şi coperta
fistichie. Adevărul mai prozaic e că am primit-o cadou de la o doamnă care o avea
la rândul dumisale cadou de la o altă doamnă, mai tânără, şi am vrut să văd de
ce a fost trecută din mână precum o legumă fierbinte. Până pe la pagina 10 n-a
găsit nimic ciudat ieşit din comun, poate cu excepţia ideii că eroul-narator (un
alter ego declarat al autorului, nu
că ar trebui să dăm prea multă crezare unor asemenea asumări) şi-ar aminti
scena propriei naşteri. Un caz de hipermnezie care, dacă n-ar fi luat dintr-o
operă de ficţiune, ar da peste cap ştiinţa modernă.
Încolo, un tânăr japonez de-o vârstă cu
autorul, (hiper)sensibil şi fără nume („masca”) relatează întâmplări din
copilărie şi adolescenţă (anii 1930-1940). E un copil bolnăvicios şi -
elementul pe care romancierul îl crede, probabil, esenţial, cu o identitate
sexuală confuză. Confuzia asta începe să se manifeste insinuant, după fatidica
pagină 10, în momentul în care protagonistul constată că nu prea distinge
bărbaţii de femei. Vor urma: citate din Oscar Wilde (pour les connaisseurs!), o mică scenă de transvestism/fetișism cu chimonoul
bunicii, curiozitatea stârnită de pozele de luptători sumo sau tineri samurai musculoşi, referiri la scrierile lui Magnus
Hirschfeld, pionier al activismului homosexual etc. Ar fi până la urmă vorba de
o evoluţie implacabilă, chiar dacă nu întotdeauna prea subtil relatată, înspre
un fel anume de homosexualitate... pasivă, înţelegând prin asta că tânărul nu
pare să depăşească niciun moment nivelul pur voyeuristic sau cel al
autosatisfacerilor erotice vinovate.
La pièce
de résistance e desigur nu scena cu „prima exersare a «obiceiului rău»”,
cum se exprimă Mishima, ci de atracţia exercitată de Sfântul Sebastian, cel din
tabloul lui Guido Reni, slăbiciune care se concretizează într-un text în text. Şi
pentru că până la Dumnezeu te mănâncă... sfinţii, „masca” îşi va găsi un obiect
de admiraţie într-un coleg mai mare (Omi), repetent şi învechit în rele.
Numai în pielea unuia ca „masca” să nu
fii, pare să ne transmită autorul. Nu că personajul nu s-ar strădui; ba chiar
la un moment dat el are senzaţia că încearcă sentimente pentru o fiinţă de sex
opus (tânăra Sonoko), dar degeaba, năravul
lui nu pare a avea îndreptare. Pe fondul acestui zbucium războiul şi mizeria
care îl însoţeşte nici nu mai înseamnă mare lucru. Confesiunile unei măşti este o carte scrisă cu mult rafinament (mai
mult în prima ei treime, în care facem cunoştinţă cu starea de lucruri), iar
autorul japonez are inteligenţa de a lăsa lucrurile (ne)spuse pe jumătate exact
acolo unde trebuie. Detaliu picant din existenţa lui Yukio Mishima: omul şi-a
făcut seppuku în 1970, la vârsta de 45
de ani, după ce participase la atacarea, eşuată, a unei unităţi militare, el fiind partizan devotat al unor cauze politice niţel desuete.
3 comentarii:
e cea mai proastă carte a lui mishima, după părerea mea. şi eu am oferit exemplarul meu...
de citit templul de aur si zăpada de primăvară.
@ dragos c
E clar, m-am transformat in lada de gunoi pentru cartile nedorite de altii. Stiu eu ce stiu cand militez, radical, pentru e-book :)
E o carte foarte bine scrisa, cu o introspectie atenta asupra homosexualitatii personajului, usor erotica, dar presarata cu multe referiri mitologice, reflectii usor religioase, referiri la civilizatia occidentala importata in Japonia, ceea ce o face o arta a angoasei unui personaj claustrat de rigorile sociale. Departe de a fi o carte triviala e scrisa foarte frumos si ar trebui sa ne gandim si cand a fost publicata. Problema e subiectul care e sensibil, insa asta nu ii scade deloc calitatea de a fi o carte de lada de gunoi. E data la o parte datorita subiectului. Cine ar da o carte la o parte pentru un astfel de subiect si nu vede stilul probabil ii plac doar romanele siropoase.
Trimiteți un comentariu